Laatste dagen

24 april 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Mijn laatste dagje op de school, was één van de beste. De kinderen hadden een sportdag, dus iedereen had er zin in en er hing een gezellige sfeer. Ik werd zelfs door een van de leraren met een dikke knuffel begroet, bijna alsof hij wist dat ik weg ging. De kinderen moesten een race houden en het voetbalveldje was veranderd in een soort van atletiekbaan. Iedereen moedigden elkaar aan en deed zijn best. Aan mij werd gevraagd of ik de keuken vrouwen wilde helpen met het klaarmaken van de broodjes. Aan het einde van de ochtend was de sportdag klaar en werd er nog een laatste race gehouden tussen de leraren. Weer ging iedereen helemaal los en daarna begonnen de kinderen te dansen en door elkaar heen te rennen. Ik heb nog even met wat kindjes gespeeld en daarna was het tijd om te gaan. In de middag kwamen er wat kinderen zwemmen en gingen we waterpolo spelen, ook hier hadden we heel veel plezier. Vrijdag gingen we met de groep surfen in Muizenberg, deze plek staat vooral bekend om het surfen. Dus het krioelde van de surfers, maar het is wel een heel mooie plek met goede surf golven. Dus dit keer kon ik eindelijk staan en surfen! Ik kreeg zelfs een complimentje van mijn surfleraar hahah. De laatste keer surfen en dan eindelijk het kunnen. In de avond gingen we met wat mensen uiteten voor de laatste keer, want dit weekend is bijna iedereen vertrokken. Het was heel gezellig, maar toch een beetje gemixte gevoelens. De dag erna begon ik mijn koffer klaar te maken, sleutel in te leveren en gedag te zeggen tegen iedereen. Mijn kamergenootje Kristie extra goed gedag gezegd en gelukkig had ik in de middag nog met Freddie, Annabelle, Clara en Ida af gesproken om te gaan winkelen dus die hoefde ik nog geen gedag te zeggen. Ik kwam aan in het Backpack hostel en het zag er mooi en gezellig uit. Ik deel mijn kamer met vier andere, maar hier zie je elkaar veel minder en gaan er steeds mensen weg enzo. Maar alsnog aardige meiden. In de middag ben ik dus met de meiden naar de mall geweest en hebben we gezellig nog wat gegeten en daarna gedag gezegd. Ik vertrok weer naar het hostel en ben met de meiden op de kamer wezen kletsen. Zondag moest ik vroeg op want ik had de Cape Point Tour. Ik werd opgehaald door een busje en ik deed de deur open en toen zag ik opeens Aleks en Emelie zitten. Dit waren twee meiden waarmee ik vrijwilligerswerk deed op de school. Dus het was echt super toevallig en natuurlijk heel gezellig! We reden eerst naar Bo-Kaap, waar ik ook al eerder was geweest. Maar nu kreeg ik ook nog wat historische informatie te horen, dus het was erg interessant. We reden verder naar Signal Hill, een berg naast Lion’s Head en Table Mountain. Weer prachtig uitzicht en natuurlijk wat foto’s gemaakt. Daarna gingen we door naar Kaap de Goede Hoop, het meest zuidelijke punt van het continent Afrika. Onderweg kwamen we nog wat apen tegen en eenmaal daar waaide het echt heel erg hard. Tijdens het maken van de foto’s vlogen onze haren alle kanten op haha. We zijn nog de heuvel daar op geklommen richting de vuurtoren en daar hebben we van het uitzicht genoten. Vervolgens reden we door naar Kalk Bay, waar we bij de haven hebben geluncht. Hierna zijn we door gereden naar Boulders Beach en hebben we de pinguïns van dichtbij gezien. Echt een heel mooie plek. We sloten de dag af met een wijn proeverij in Constantia, dit is de oudste Wine Farm in Kaapstad. We kregen chocolade om bij elke wijn te proeven. Normaal houd ik helemaal niet van wijn, maar dit was best lekker. We kregen ook best veel ingeschonken, dus we voelden het allemaal wel haha. Eenmaal terug gaf ik Aleks en Emelie een knuffel en heb ik ook hen gedag gezegd. Eenmaal in de kamer wilde ik eigenlijk gewoon lekker even liggen. Maar mijn kamergentootje had wel zin om te kletsen, dus die bleef maar praten haha. Maandag moest ik weer vroeg op, nu rond half vijf, want ik had mijn safari. We reden voor zo’n vijf uur lang richting de plek. Ik had een heel leuke gids en aardige mensen in de tour. We gingen eerst richting de Cango Caves. Hier hebben we door grotten gelopen en zelfs moet kruipen. Het was heel mooi en ook nog eens een sportieve en uitdagende tour. We reden hierna verder naar een wildlife ranch, hier werden geredde dieren verzorgd. En het is echt waar, ik heb een cheeta mogen aaien. Geen zorgen ze worden goed behandeld en ik heb hiermee ook goede projecten gesteund. Maar ik vond het totaal niet eng, op een gegeven moment rolde de cheeta zich om en bleef ik gewoon hem zitten aaien terwijl ik eigenlijk dan moest weg gaan haha. De verzorger was helemaal verbaasd dat ik niet weg sprong. Het was echt een heel vette ervaring en gelukkig heb ik er nog wat foto’s van. We gingen door naar ons verblijf en zelfs daar kwam ik weer iemand tegen van het vrijwilligerswerk, weer super toevallig. De volgende dag gingen we naar een plek waar je met olifanten kon lopen. Het was niet zulk mooi weer deze dag en we kregen daarom ook een poncho aan. We reden met een safari auto richting de twee olifanten en we werden voor gesteld aan de twee verzorgers. Zij liepen dan met ons mee en vertelden ons allerlei dingen over de olifanten. Het was echt zo mooi! Het uitzicht, de olifanten en alles bij elkaar. Dit was iets wat ik nooit meer zal vergeten. De huid van een olifant voelt heel ruw en een beetje harig. Na het lopen mochten we ze voeren. Ik kreeg helemaal vieze hadden, maar wat was het leuk. Na de olifanten zijn we door gereden naar de Garden Route Safari. Hier reden we weer met een safari auto door het park heen en hebben we allerlei dieren gespot, leeuwen, neushoorns, giraffes, zebra’s en nog veel meer. Door het slechte weer was het wel wat lastiger om de dieren te vinden, omdat ze veel aan het schuilen waren. Maar de regen was eigenlijk iets goeds aangezien het extreem droog is in Zuid-Afrika. Na de safari zijn we weer terug richting Kaapstad gereden. Na weer een lange rit waren we er eindelijk en gaf ik mijn gids een knuffel, want wat deed hij het leuk. Vandaag is het alweer woensdag en is dit mijn laatste dag. Ik ben nog lang niet uitgekeken op Zuid-Afrika, denk eigenlijk nooit, dus wil eigenlijk nog niet weg haha. Ik heb hier zo veel dingen gezien, geleerd en gedaan. Zo veel mensen van over de hele wereld ontmoet en de allerliefste kinderen ooit. Maar vooral heel veel genoten! Het klink heel dramatisch, maar dit was echt een van de reizen van mijn leven! Bedankt iedereen voor het lezen van mijn blog. En natuurlijk de mensen die tijd, energie en geld in mij hebben gestoken. Ik hoop dat ik nog veel meer van deze reizen en blogs mag maken!

Liefs Di

1. Ronald:
    24 april 2019
    Heeee Dilara…. Gelukkig weer een verhaaltje ... ik was al bang dat je opgevreten was hahaha. Maar wat een mooie reis heb jij gemaakt! Dit ga je van leven nooit meer vergeten. Geniet nog even van je laatste momentjes daar en ik wens je alvast een hele goede reis terug naar Nederland!!
  2. Ambie:
    24 april 2019
    Wat mooi die grotten! En wat gaaf dat je zo dicht bij de dieren mocht komen! Ik heb er van genoten om je blogs te lezen en ik hoop dat ik er in de toekomst nog een heleboel mag lezen. Maar voor nu ben ik ook wel heel erg blij dat je weer terug komt! Tot snel💋💋
  3. Mariska van Dijck:
    24 april 2019
    He Dilara, wat een geweldige reis heb je gemaakt. En wat heb je veel beleefd en meegemaakt. Deze mooie ervaring vergeet je de rest van je leven niet meer. Ik vond het leuk dat ik mee mocht lezen met je verhalen. En ik wens je een hele goede reis terug! Liefs.
  4. Opa en Oma:
    24 april 2019
    Hoi Dilara, het is leuk om er naar toe te gaan maar het afscheid van je kindjes en al die anderen die je ontmoet hebt, is minder leuk. Je kunt terugkijken op iets dat je nooit meer vergeet. Hebben met veel plezier je verhalen gelezen en genoten van de mooie foto's. We wensen je een goede terugreis. Tot ziens in Nederland. XXXX